Tuesday, September 20, 2011

BAKING POWDER vs BICARBONATE SODA


PERBEZAAN ANTARA BAKING SODA DAN BAKING POWDER

BAKING SODA
atau juga dikenali dengan Sodium Bikarbonat (NaHCO3). Bila baking soda bercampur dengan cecair yang mengandungi asid ia akan mengeluarkan gas karbon dioxida (CO2). Contoh jika baking soda dicampurkan dengan cuka ataupun jus lemon ia akan berbuih. Buih tersebut yang mengeluarkan gas karbon dioxida. Begitu juga yang berlaku jika anda menggunakan baking soda dalam resipi. Jika anda perhatikan, resipi yang menggunakan baking soda sebagai bahan penaik selalunya akan ada bahan asidik yang dapat bertindak balas untuk mengeluarkan gas karbon dioxida yang dapat menolong untuk menaikkan adunan kek tersebut.

Bahan asidik yang terdapat didalam resipi contoh seperti, cuka, jus lemon, tairu dll. Bahan asidik ini juga mungkin terlindung seperti dalam madu dan juga gula hangus.
Cream of tartar yang selalu kita gunakan untuk membuat Kek Kukus Buah adalah asid kering yang digunakan dalam resipi, ia tidak dapat bertindak balas dengan baking soda melainkan sehingga ada bahan cecair dimasukkan kedalam adunan.

Bila kita membakar menggunakan baking soda, setelah ia bertindak balas, ia akan mengeluarkan gas carbon dioxida dengan cepat. Dan jika adunan kek itu dibiarkan diluar atau jika adunan tepung dipukul terlalu banyak, bahan penaik akan hilang dan akan menghasilkan kek yang mampat. Baking Soda kalau terlebih juga akan memberi rasa yang agak masin dan jika bahan asid tidak cukup untuk bertindak balas dengan baking soda, kek tidak akan naik dengan sempurna dan juga kek akan mempunyai rasa pahit atau seperti ada kandungan sabun didalamnya kerana baking soda ini tidak dapat bertindak balas untuk mengeluarkan gas carbon dioxida.

BAKING POWDER pula adalah kombinasi baking soda dan beberapa bahan yang lain dan yang paling penting asid kering.

Bila baking powder dicampurkan dengan adunan yang mempunyai bahan cecair, asid kering dan baking soda akan bertindak balas dan mengeluarkan gas karbon dioxida. Ada beberapa jenis baking powder:-

Single-acting baking powder atau juga dikenali dengan BAKING POWDER ada beberapa jenis asid kering dalam kandungannya.






Tartarate baking powders mengandungi cream of tartar (potassium acid tartarate) dan juga tartaric acid. Ini akan mengeluarkan gas dengan cepat bila ia bertindak balas dengan baking soda bila cecair dimasukkan kedalam adunan, dan adunan tepung mestilah dibakar sebaik ia telah disediakan untuk menghasilkan kek yang sempurna.

Double Acting Baking Powder juga tersedia dipasaran. Tindak balas yang pertama akan mengeluarkan gas bila baking soda bercampur dengan cecair asidik. Tindak balas kedua mengeluarkan gas bila adunan dipanaskan dalam oven. Dari segi bahan penaik tindak balas berlaku dua kali, dan selalu double acting baking powder digunakan untuk membuat kuih pau.
PERBEZAAN ANTARA BREAD SOFTENER DAN BREAD IMPROVER

Fungsi Bread Softener adalah untuk melembutkan adunan roti dan roti yang dihasilkan adalah seperti dikedai roti.

Bread Improver/ Bread Improver Supertex pula adalah untuk memendekkan masa doh mengembang, jadi sewaktu proses adunan roti diperap dapat dipendekkan. Sekiranya kita tidak menggunakan Bread Improver, yis yang digunakan dalam adunan roti tersebut yang akan memberi reaksi untuk mengembangkan gluten di dalam adunan tersebut.

OVALETTE

Dikenali sebagai cake stabilizer [emulsifier] atau pemantap kek. Ia bertujuan untuk memberikan kelembutan dan kegebuan pada kek span terutamanya yg menggunakan cecair saperti susu, jus buah dah lain2. Ia memudahkan cecair berkenaan bercampur elok dengan telur, gula, butter dan sebagainya


Adaptasi: Resepidiana

No comments:

Post a Comment

Fish